Professionele Excel expert diensten van JVGPRO

Horeca Omzet Analyse Spreadheet

Nieuw!
ExcelProServices introduceert het Horeca Omzet Analyse Spreadsheet (HOAS).
Dit is een maatwerk spreadsheet waarmee u inzicht krijgt in het verband tussen in- en verkoop op artikel niveau. Accountantskantoren bieden dit inzicht vaak niet en komen meestal niet verder dan inkoop kengetallen op leveranciers niveaus.
Dit spreadsheet gaat een paar stappen verder. Het biedt u gedetailleerd inzicht in uw in- en verkopen tot op fles of biefstuk niveau. In een standaard Excel spreadsheet, dus u hoeft geen complexe of kostbare pakketten te installeren.

HOAS definiet van de layout van de invoer

Hoe werkt het?
U levert uw inkoop facturen en verkoopoverzicht (kassarol) digitaal maandelijks in spreadsheet formaat aan. Het analysesheet wordt in het spreadsheet ingelezen en automatisch geanalyseerd. Direct zijn dan in een apart tabblad de overzichten zichtbaar.

Het sheet wordt voor u op maat getuned. Dat wil zeggen dat (in principe) wij eenmalig het sheet gaan “leren” hoe de invoerbestanden zijn opgebouwd: in welke kolommen staan de relevante gegevens, op welke rij begint de echte data, hoe is een artikelnaam opgebouwd enzovoort.HOAS -Voorraad poistie
Tevens wordt in het sheet de koppeling tussen in- en verkoopartikel gedefinieerd. Bijvoorbeeld een fles Absolut Wodka wordt heeft als artikelnummer bij uw leverancier 2303 en in uw systeem 100757. Ook wordt vastgelegd wat de verkoophoeveelheden zijn. Bijvoorbeeld van wijn schenkt u 6 glazen per liter en frisdrank 4 glazen per liter. Deze gegevens worden in een aparte tabel opgeslagen en kunnen snel aangepast worden. Uiteraard kan het zo zijn dat het artikel dat u verkoopt, bij meerdere leveranciers wordt betrokken. In de overzichten wordt dat automatisch samengevoegd.
Als dat gedaan is kan het sheet automatisch de analyse doen.
HOAS - uitvoer, overzicht omzetaantallen
Eenmaal getuned kost het inlezen en verwerken van nieuwe maandlijsten nauwelijks tijd. Na een geslaagde invoer kunnen de gegevens in het “voorraad” tabblad opgenomen worden waardoor u gedurende meerdere maanden inzicht in uw voorraadpositie heeft. Controle op artikelniveau is dan mogelijk. Het voorraadsheet meldt dat er nog 4,3 flessen wodka moeten zijn, maar een fysieke telling wijst uit dat er nog maar 2 flessen zijn! Of deze: in de inkooplijst wordt 2 kilo gamba’s vermeld. U verkoopstaat zijn deze nergens terug te vinden. Waar zijn ze gebleven?

Kosten
Eenmalig wordt een bedrag berekend om het sheet voor uw organisatie geschikt te maken. Afhankelijk van de complexiteit van de invoer en uw wensen ten aanzien van de overzichten zijn hiervoor een aantal uren benodigd. Hoeveel? Dat is lastig te zeggen want dat is afhankelijk van uw wensen en specificaties en ligt meestal in ordegrootte van enkele dagen. Daarna levert u maandelijks de sheets aan en is hooguit 1 uur nodig om de files in te lezen, te controleren en aan u terug te rapporteren. Dit wordt gedaan in abonnementsvorm. Ook is het mogelijk dat u zelf het sheet in beheer neemt. Daarvoor rekenen we dan een aanschafbedrag. Bij de intake worden de kosten en voorwaarden duidelijk gespecificeerd.

Een voorbeeld zien ? Vraag het demo sheet gratis aan bij info@ExcelProServices.nl
Mei 2017

© 2019 ExcelProServices.nl

Thema door Anders Norén